De ondernemingsraden van KLM en Martinair zullen een negatief advies uitbrengen over de ingrijpende saneringsplannen die de directie wil doorvoeren bij Martinair.

Dat schrijft het Nieuwsblad Transport op basis van bronnen rond de ondernemingsraad (OR) van de luchtvaartgroep.

De directie heeft besloten dat zes vrachtvliegtuigen van het type MD-11 verdwijnen en er vier Boeings overblijven, waarvan een dienst doet als reservetoestel.

Door het uitfaseren van de MD-11-vloot verdwijnt ongeveer 70 procent van de full freighter-capaciteit. Bij de voorgenomen plannen komen ruim 150 vrachtpiloten van Martinair zonder werk te zitten. De OR van KLM twijfelt nu in het advies, dat de komende dagen naar de directie zal worden verstuurd, aan de onderbouwing van dit plan, meldt het vakblad.

De OR wil onder meer dat de directie “aantoonbaar maakt” dat de drie-plus-één-variant qua kosten daadwerkelijk beter uitpakt dan het alternatief van een minder zware reductie naar zes vrachtvliegtuigen.

Air France-KLM maakte vorig jaar september bekend verder te snijden in de vrachtvloot, waarvan Martinair de hoofdmoot vormt. De ingreep houdt verband met de aanhoudend slechte marktomstandigheden, die tot een opeenstapeling van verliezen heeft geleid bij de goederendivisie.

Martinair, dat in 1958 mede werd opgericht door naamgever Martin Schröder, stopte in 2011 met het vervoeren van passagiers. Het bedrijf ging verder als vrachtvervoerder binnen de Air France-KLM-groep.

Scepsis over besluit

Binnen de branche wordt met scepsis gereageerd op het voorgenomen besluit om de vachtvloot in te krimpen. Volgens diverse luchtvrachtmanagers is een vrachtvloot van drie vrachtvliegtuigen slechts een kort leven beschoren en verliest de BV Nederland dan niet alleen zijn laatste freighter-operator, maar ook zijn geloofwaardigheid als toonaangevende luchtvrachtdraaischijf in Europa.

Voorzitter Steven Verhagen van de pilotenbond VNV schaart zich achter de visie van de OR en noemt het negatieve advies "volkomen begrijpelijk". Verhagen roept de KLM nu op een time-out in te lassen om alle aspecten rond de sanering nog een keer goed door te lichten.

De snelgroeiende vrachtmarkt op Schiphol wordt nu cadeau gedaan aan maatschappijen uit Azië en het Midden-Oosten en vrachtspecialisten als AirBridge Cargo, aldus Verhagen.

"De vrachtmarkt moet veel assertiever of misschien zelfs agressiever benaderd worden. Door de samenwerking van Air France-KLM en Martinair is de huidige vrachtorganisatie in het bedrijf veel te afwachtend, bureaucratisch, complex en log geworden", zegt voorzitter van de pilotenbond tegenover Luchtvaartnieuws. "Dat kan dus nooit succesvol worden, terwijl de markt er gewoon is. Dat zie je aan de vele carriers die op Schiphol willen neerstrijken. Een 'niet lullen maar poetsen benadering' en pragmatisme ontbreekt", aldus Verhagen.

Volg de luchtvaartsector op Luchtvaartnieuws.nl, de site met dagelijks actueel luchtvaartnieuws.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl